Good coach – Bad coach

Efter att ha varit väldigt aktiv och tränat mycket i mitt liv har jag nu kommit av mig med träningen. Nu tänker jag komma igång igen och behöver hitta en hållbar motivation. Här är en video så att ni förstår allvaret i utmaningen. 

Har ni lust får ni gärna hjälpa mig genom att svara på några frågor om hur ni själva tränar och vad som motiverar er:

  • Vad tränar du och hur ofta?
  • Hur motiverar du dig till att träna?
  • Vad säger du till dig själv när du tränar?
  • Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna?

About these ads

11 reaktioner på “Good coach – Bad coach

  1. pia

    när inte förkylningarna duggar tätast…

    1) 3 ggr/v nästan bara löpning (det går snabbast och enklast, tidsbrist är flaskhalsen för mig
    2) nike…. bara ”gör”, och så skönt att ha rört på sig
    3) ingenting
    4) låter bara bli, känner sällan det när jag fått in rutinen
    :)

    Svara
  2. Hennes Mjauestät

    Vad tränar du och hur ofta?
    Nu har jag precis bestämt mig för att börja träna igen. Jag har till skillnad från dig inte varit särskilt aktiv, vare sig som barn och ungdom eller tidigare ”som vuxen”.
    Nu försöker jag att komma igång genom att cykla, helt skippa SL och ta mig dit jag vill på cykeln. Beroende på vad jag gör på dagarna så blir det i alla fall minst en mil om dagen, vilket är schysst vardagsmotion.
    Förutom det så tänker jag att jag ska jogga varannan dag, jag har hittills gjort det två ggr på grund av semester, men jag tycker att det gått bra och varit kul så jag hoppas kunna fortsätta.

    Hur motiverar du dig till att träna?
    Det finns ju alltid en anledning till att inte träna, oregelbundna arbetstider, ”hinner inte”, ”har inte råd” och så vidare. Jag har helt enkelt bestämt mig för att det inte finns några ursäkter. Jag har en cykel och ett par joggingskor, det räcker. Jag får tvinga mig själv ända tills jag har kommit över den där ”kanten” när det inte känns så jävla jobbigt att ge sig ut. Har precis nått den avseende cyklingen och hoppas jag kommer dit med joggingen snart. Ett annat trick jag använder är att ”dra in” andra i min träning. Peppa min kombo att jogga och bestämma med kompisar och kollegor – om man har en dejt är det alltid svårare att banga.

    Vad säger du till dig själv när du tränar?
    Att jag är stark och duktig, att min kropp är ett fantastiskt verktyg som kan ta mig fram genom livet och att jag måste ta hand om den nu när jag kan, så att den inte förfaller när jag blir äldre.

    Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna? ”Det finns inga ursäkter!”.

    Svara
  3. Ametysth

    4-5 ggr/veckan, gym bara med kondition enbart i samband med tung gymträning, springer jag också drar jag ner på gym, 3 löppass och 3 gympass i veckan.

    värken jag får om jag inte tränar motiverar mig, och den inre glädjen

    inget, eller möjligen ”fan vad stark jag är” :)

    att det är okej, oftast, försöker lyssna på kroppen eftersom jag tränar så mycket behöver jag lära mig ta det lugnt också.

    Svara
  4. Britta Inläggsförfattare

    Blir väldigt peppad av era svar! Det är intressant att höra hur olika människor motiverar sig. Alla fungerar olika och tränar av olika anledningar. Ska försöka hitta min egen anledning.

    Svara
  5. Eva Holm

    1. Löpning 2-3 ggr/vecka
    2. Känslan av att orka och av att min kropp är stark motiverar mig.
    3. Det här går ju alldeles lysande bra Eva :)
    4. Idag blir det vila Eva och stressa inte upp dig för att du hade tänkt springa idag. Ändrade planer är också bra planer.

    Svara
  6. Pelle

    Cyklar till jobbet! Går att anpassa i all oändlighet, från stilla promenadcykling till hårda fyspass.

    Den bästa motivationen är att cyklandet även = jobbresa. Grym tidsvinst!

    En bonus är att det går mkt snabbt att ta sig mellan möten i stan och göra ärenden under dan. Som dessutom ger rxtra träning. T.ex. gick det m marginal snabbare att ta mig fr Solna genom hela stan än två bilburna kollegor.

    Som vardagsträning är cykling, för mig, optimalt. Kontinuiteten gör väldigt mkt för både vikt och kondition.

    Kompletterat m lite löpträning samt sporadiska gymbesök så håller jag mig i helt acceptabel form, utan att det känns som att jag direkt ligger i med träningen. Och då är jag ändå en matfantast :)

    Det har funkat så väl att jag till sommaren ska skaffa en mer dedicerad träningshoj (cyclocross) för än mer seriös pendlingsträning samt alternera m vanlig promenadcykel.

    Svara
  7. Britta Inläggsförfattare

    Det DÄR lät väldigt bra. Ska nog dra lite mer i projektet ”skaffa cykel”. Har en perfekt cykelväg till jobbet över Västerbron och sedan längst med Norrmälarstrand och över Barnhusbron.

    Hittills har jag gått den sträckan, tar mellan 45-35 minuter beroende på tempo.

    Svara
    1. Pelle

      Yes! Det borde väl ta typ 10 min för dig den vägen…

      http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=Slipgatan,+Stockholm&daddr=Barnhusbron,+Stockholm&hl=sv&geocode=FfEbiQMdvxQTASlpynWdz3dfRjEbS5EZFdLWIw%3BFdpiiQMdXl8TASn1KbZ9Y51fRjHi_kUoLxZGcA&mra=ls&sll=59.371629,18.054751&sspn=0.012178,0.038409&ie=UTF8&t=h&z=14

      …vilket kanske inte låter som tokmkt träning. Men om jämförelse tar det mig 15 min t jobbet. Vilket gjort STOR skillnad. Plus att jag inte köpte SL-kort under hela förra sommarn/hösten.

      Börja cykla! Så ska vi ordna…ehum…bike-ups? :D

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s