Good coach – Bad coach (del 2)

För att komma hindret att börja träna igen efter ett tags uppehåll och för att bli en riktigt bra coach till mig själv, bad jag er för snart en månad sedan om hjälp med att svara på några frågor om hur ni tränar och vad som motiverar er:

  • Vad tränar du och hur ofta?
  • Hur motiverar du dig till att träna?
  • Vad säger du till dig själv när du tränar?
  • Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna?

Tack snälla ni som svarade! Det var väldigt rolig och inspirerande läsning.

Sedan dess har jag försiktigt smugit igång träningen för egen del och vill sammanfatta era svar och sedan svara på frågorna själv.

Vad tränar du och hur ofta?

3 gånger per vecka vara absolut vanligast att träna, enligt era svar och alla andra jag pratat med.

Ett toppentips är att cykla till jobbet. Enligt Pär gör kontinuiteten väldigt mycket för både vikt och kondition. Intensiteten går också att anpassa i all oändlighet, från stilla promenadcykling till hårda fyspass.

Hur motiverar du dig till att träna?

Cyklar du till jobbet är den bästa motivationen att träningen även är en transport till jobbet. Grym tidsvinst med andra ord! säger Pär.

Att träna tillsammans med andra – vänner, kollegor, sambos – gör att det är roligare och blir svårare att banga. /Kurrkurrmjau och Stoffe.

Att känna att jag orkar och att min kropp är stark. /Eva

Att träningen ger inre glädje och gör att jag slipper värk. /Ametyst

Att komma över tröskeln… ”Det finns ju alltid en anledning till att inte träna, oregelbundna arbetstider, ”hinner inte”, ”har inte råd” och så vidare. Jag har helt enkelt bestämt mig för att det inte finns några ursäkter. Jag har en cykel och ett par joggingskor, det räcker. Jag får tvinga mig själv ända tills jag har kommit över den där ”kanten” när det inte känns så jävla jobbigt att ge sig ut. Har precis nått den avseende cyklingen och hoppas jag kommer dit med joggingen snart.” /Kurrkurrmjau

Slutligen: …bara ”gör”! Det är så skönt att ha rört på sig. /Pia

Vad säger du till dig själv när du tränar?

”Det här går ju alldeles lysande bra Eva!” /Eva

”…jag är stark och duktig, …min kropp är ett fantastiskt verktyg som kan ta mig fram genom livet och …jag måste ta hand om den nu när jag kan, så att den inte förfaller när jag blir äldre.” /Kurrkurrmjau

”…fan vad stark jag är!’” /Ametyst

Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna?

”Idag blir det vila Eva och stressa inte upp dig för att du hade tänkt springa idag. Ändrade planer är också bra planer.” /Eva

”…det är okej. Försöker lyssna på kroppen eftersom jag tränar så mycket behöver jag lära mig ta det lugnt också.” /Ametyst

”Det finns inga ursäkter!” /Kurrkurrmjau

Motivationen är min största utmaning. Så fort jag ska träna hör jag en röst inombords som säger: ”Buhuhu, jag vill inte!” och så fortplantas den motviljan ut i kroppen som blir matt, deppig och orkeslös.

Jag har insett att motviljan egentligen inte har så mycket med träningen att göra, utan med en känsla av besvikelse inför bristande omsorg och uppmärksamhet gentemot mig själv. Den känslan sitter i kroppen.

Så kan jag koppla träningen till omsorg om mig själv ska jag nog få den där rösten med mig.

Därför har jag provat att lyssna till rösten när den dyker upp och resonera vänligt. Att locka med nyfikenhet och en undersökande attityd inför vad kroppen klarar av och hur det känns:

”Varför vill du inte träna? Varför blir du deppig?” (Oftast har svaret ingenting med träning att göra.)

”Kom, vi provar att den här övningen och ser hur det känns i kroppen.” (Känner jag mig stark/svag/laddad/stel/mjuk? Ibland utlöser rörelser/övningar också riktigt känslomässiga reaktioner.)

”Undrar var gränsen går för kroppen i den här övningen?” (Jag har dansat hela livet och älskar till exempel att se hur mycket jag tänja min kropp.)

Så nu har jag mjukstartat med snabb gång på löpband (7 km/h) i 45 min och yogapass. Då får jag både kondition, styrka och smidighet. Lyssnar på riktigt bra musik som morot på löpbandet (Sommar i P1 fungerade inte).

Dessutom satsar jag på det gamla husmorstricket ”vardagsträning”, dvs. promenera istället för att åka buss och ta trapporna stället för hissen (bor 5 våningar upp!).

Nästa steg blir armhävningar och sit-ups hemma på pilatesbollen.

 

Det är inspirerande att höra hur andra tränar och motiverar sig, så fortsätt gärna att svara på frågorna!

  1. Vad tränar du och hur ofta?
  2. Hur motiverar du dig till att träna?
  3. Vad säger du till dig själv när du tränar?
  4. Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna?

 

…och glöm inte att kika på den här sidan med bilder på Vintage Fitness Equipment:

About these ads

4 reaktioner på “Good coach – Bad coach (del 2)

  1. Heidi

    Vad tränar du och hur ofta?
    Det beror på vilken säsong det är. Vintertid blir det ju skidor (fast även lite på sommaren) och på sommaren blir det mycket löpning. På våren och hösten är jag som flitigast i gymmet.

    Hur motiverar du dig till att träna?
    Jag gillar att träna och behöver aldrig (nästan) motivera mig för det. Visst, vissa dagar tar det emot att komma ut och iväg eller ta lite längre tid men grundinställningen är alltid att idag ska jag träna. Att inte träna känns konstigt.

    Vad säger du till dig själv när du tränar?
    Ingenting. Eller jag formulerar blogginlägg! Ibland om jag är trött så pushar jag mig själv lite också.

    Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna?
    Ta på dig kläderna och ge dig ut. Det är rätt sällan det inträffar. Oftast är det snarare tvärtom att jag blir förhindrad att träna av olika anledningar. Jobb, förkylning, skador.

    Svara
  2. Pingback: Vintage träningsredskap eller allt var inte bättre förr | Dåligt samvete

  3. Anna

    Vad tränar du och hur ofta?
    Jag tränar allt möjligt i olika perioder. Ibland löpning, styrketräning, gruppträning, backträning, det jag tycker är roligast för tillfället

    Hur motiverar du dig till att träna?
    Genom att bara träna det jag tycker är kul. Om jag inte känner att det är roligt att träna ökar risken att jag inte kommer iväg. Så har jag t ex sprungit fem veckor i sträck och plötsligt tröttnar då slutar jag helt enkelt springa och börjar göra nåt annat, t ex bodypump

    Vad säger du till dig själv när du tränar?
    Brukar upprepa mitt mantra: lite till, lite till, lite till, det är ändå snart slut.

    Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna?
    Om jag t ex har bokat in ett pass som jag inte vill gå på försöker jag komma på nåt annat att göra. Det bästa är att komma iväg och säga t ex. Ok idag känner jag inte för att springa (eller vad man ska göra) så därför springer jag bara i 20 min. När man väl kommit iväg brukar det bli kul ändå ;).

    Svara
  4. Miss Meister

    Ah, så intressant! Tänkt så olika det är med inställningen till träning. Om hur det för vissa bara är ett måste eller som Heidi ovan skriver att det snarare är saker som sjukdomar m.m. som förhindrar en att träna än att inte känna för det.
    Har missat ditt förra inlägg med frågorna så jag passar på nu istället:

    Vad tränar du och hur ofta?
    Innan skadan: Taekwon-Do 3 dgr/v + löpning, afrodans och yoga. Sammanlagt 5-6 dgr/v.
    Nu, efter flera års rehab och många spinningpass är jag fortfarande bara på gym, 5-6 dgr/v Mkt varierat: Yoga, Bodybalance, bodypump, ViPR, Piloxing, Bodocombat. Försöker mig på löpningen då och då men skadan gör sig dessvärre påmind.
    Cyklar dessutom precis överallt (har gjort så i över 20 år) året om.

    Hur motiverar du dig till att träna?
    ”You’ve got big dreams? /…/ And right here is where you start paying … in sweat.”! (klassikern Fame håller än ;) )
    Det är så himla härligt! Kroppen får sig ett lyckorus varje gång. Fast också mkt willpower och långsiktigt tänkande.
    Jag vill komma tillbaka till formen, styrkan, explosiviteten och vigheten jag hade tidigare (paying in sweat!). Håller mig dessutom friskare med regelbunden träning
    Använder mig ofta av ett par förebilder (t ex instruktörer, klubbkompisar, elitidrottare) och tänker: Kan hen så kan jag!

    Vad säger du till dig själv när du tränar?
    No pain, no game ;-)
    Närå, inget särskilt. Har fullt upp med att fokusera på vad jag gör; använder rätt teknik och muskler för ändamålet (så jag inte maskar mig igenom ett pass) andas ordentligt och som du själv skrev om hur du känner efter i kroppen, hur den tar emot övningen, hur mycket den kan tänjas idag osv.
    Kan absolut inte tänka på annat än just träningen. Isf blir den helt meningslös. Måste vara absolut 110 % närvarande i varje övning. Det blir en slags meditation i sig då jag är tvungen att lämna precis allt annat utanför. Lyssnar heller ALDRIG på musik/radio när jag springer utan lyssnar på min andning, vinden, löven, tittar på ev djur som dyker upp, känner lukterna osv. Har oftast öronproppar i på klasserna (som tyvärr ofta har alldeles för hög och riktigt usel musik på ändå).

    Vad säger du till dig själv när du inte känner för att träna?
    Händer sällan. Kan isf peppa mig med tanken på det efterlängtade pirret i kroppen efter täningen, lyckoruset och till duschen, myskläderna och frukosten/kvällsmaten efteråt ;)

    För 10 år sedan började jag träna i en klubb, med fasta träningsdagar/tider, vilket var ett bra sätt för mig att ”komma igång”. Jag som tidigare simmade och sprang när det passade mig (gick alltid att skjuta upp till ”senare” eller ”imorgon”). Samma sak gäller när jag bokar ett gruppass på gym. Kanske spelar min extrema närvaroplikt in men har jag bokat så ska jag typ vara sjuk/skadad för att boka av. Ingen annan anledning är typ ”giltig”.
    Eftersom cykeln är mitt transportmedel och har varit så i över 20 år ser jag inte riktigt cyklingen som träning men för en otränad är det definitivt ett fantiastiskt sätt att komma igång.
    Tänk en måndag morgon och komma till jobbet, efter några kilometers, kanske till och med en mil, cykling då en fått röra på sig, förhoppningsvis fått lite frisk luft beroende på var en bor/jobbar, och så möta alla andra morgontrötta men hängiga huvuden och sömndruckna ansiktsuttryck… Guld värt!

    Lycka till!!! You can do it!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s